Пролетна умора или депресия - как да ги различаваме
Понеделник, 19 Февруари 
Snews.bg - ЮЖНИТЕ НОВИНИ
SOUTHERN NEWS - ЮЖНИТЕ НОВИНИ
  Начало » Новини » Пролетна умора или депресия - как да ги различаваме

Пролетна умора или депресия - как да ги различаваме

Източник: Snews.bg
Публикувано: 13:21 / 22.04.2009
Преходът от един сезон в друг причинява на организма сензитивни поражения.  Един от най-чувствителните сезони за биологичната адаптивност на организма е пролетта.

През пролетта традиционно приемаме, че понижената работоспособност и по-бързата уморяемост са симптоми на пролетна умора.  Купуваме витамини и решаваме, че сме се преборили с проблема. Нерядко обаче симптомите остават, възможно е да се задълбочат.  В такива случаи е редно да се консултираме със специалист , защото е възможно умората и отслабената работоспособност да са сигнал за сезонна депресия.  "Хасковска Марица" потърси професионалната преценка на Мариана Калфова, ­психотерапевт, специалист в лечението на депресивни състояния и зависимости.

 Г-жо Калфова, какво поражда пролетната умора и популярната сезонната депресия?

-Пролетната умора е само временно психично състояние, а не заболяване, докато депресията е по-дълготрайна.  Но въпросът относно поставяне на диагноза "пролетна депресия" е все още спорен.  По-точно би било да се каже, че има вид депресия, при която се наблюдава сезонност, т.е.  склонност за появя на депресивни симптоми в преходните сезони (за нашата географска ширина - пролет и есен).  Причините за появата на депресивни симптоми през пролетта не се различават принципно от тези за проява на депресията изобщо - индивидуалната биология (наследствеността), личността на човека и вътрешния му свят, социалната среда (професионална, семейна, приятелски кръг и др.).  Освен това, изследователите в областта все още не са установили категорично какво поражда депресивните симптоми точно в тези сезони.  Важното е навреме да се усетим, че имаме проблем и да се насочим към специалист.

 Все пак има ли нещо в затоплящото се време, което ни разболява?

- Резките промени в атмосферното налягане предизвикват главоболие, общо влошаване на здравословното състояние, понижаване или повишаване на кръвното налягане.  Значителните температурни амплитуди подлагат тялото на допълнителен стрес.  По принцип преумората, недоспиването и липсата на витамини също ни правят податливи към болести.  През зимата не ни се иска да се движим много.  А, за да може организмът ни да изпълнява нормално функциите си, в него трябва да протекат сложни химични реакции.  Качеството на всяка една от тях зависи от вещества, наречени ензими.  И всеки един от ензимите се нуждае от помощници, за да остане активен.  Много често тази роля изпълняват витамините, чиято липса чувстваме особено силно с идването на пролетта.  Това е не само поради по-честите (а при повечето хора - и постоянни) стресови ситуации, лошите навици като тютюнопушенето и пристрастяването към алкохола, които влияят зле върху ефикасното усвояване на витамините.  Смяната на часовите зони, високата физическа активност, хроничните болести също така може да доведат до недостиг на витамини. Изразходването им се повишава и при всяко нервно емоционално напрежение.


 Как да преодолеем липсата на витамини в организма?

- Необходимо е да приемаме повече зеленчуци и пресни плодови сокове: 50 грама магданоз или 1 чаша портокалов сок са дневната нужда от витамин C. Пушачите трябва да приемат пет пъти повече витамин С, отколкото непушачите.

 Какви са симптомите на пролетнта умора?

- Депресивните симптоми лесно се назовават, но понякога трудно могат да бъдат разчетени от самия човек или от близките му. Като цяло има усещане за психична промяна. Потиснатостта, понижената работоспособност и по-бързата уморяемост, предпочитанието към усамотеност, мъчителните мисли за безперспективност, несигурност, вина или други, предизвикващи душевна мъка, са сред най-показателните за начало на депресия. Някои от тези симптоми са характерни и за пролетната умора, затова в много случаи хората решават, че оплакванията ще отшумят без специално лечение. Няма нищо лошо, ако си купят витамини, както често се случва. Ако обаче състоянието им не се подобри, трябва да се обърнат към лекар. Много често човек усеща и симптоми, които никак не се връзват с депресия, но са с депресивен произход. Много е важно да обърна внимание на това, че част от най-типичните симптоми на депресията понякога може и да липсват, а на преден план да бъдат по-нетипичните.

 Как един обикновен човек да си отговори на въпроса "В депресия ли съм?"

-Основания да се смята, че е налице депресия, има, ако се наблюдават поне 5 от изброените симптоми в съчетание с безсъние: Липса на апетит, отслабване; безкрайно безпокойство; нерешителност и трудно съсредоточаване; Усещане за непотребност или вина; Натрапчиви мисли за смърт; Намаляване на сексуалното желание; Липса на ефект от лечението на соматичното заболяване със стандартни средства.

 Каква е основната причина за нарастване броя на психичните заболявания сред българите?

- Постоянният стрес-страхът от бъдещето, тежкото икономическо положение, агресията са изпитание за психиката.  Тревогата, откритият или прикрит гняв влияят на настроението, чието нарушение може да доведе до проява на агресия. Тя може да бъде насочена както към самите нас, така и към заобикалящите ни.

 Как реагират хората, сериозно ли приемат депресията или бягат от проблема?


- Често хората идентифицират депресивни симптоми и не предприемат нищо, за да се отърват от тях. В България все още нямаме тази култура да се посъветваме с психотерапевт, дори профилактично, за да не ни сметнат за луди. А в това няма нищо лошо. По-добре е проблемът да бъде открит навреме, за да се отреагира бързо, отколкото да създаваме нездраво общество.

 Кои са рисковите групи? Каква част от хората страдат от сезонни депресии?

- Сезонните депресии зачестяват на възраст 20-30 години, като при жените те са 2-3 пъти по-често срещани отколкото при мъжете. При хората наследствено обременени с депресивни заболявания е малко по-вероятно да развият депресия, но пък те са по-наблюдателни към преживяванията си от другите. Жените са по-податливи, но пък мъжете боледуват по-тежко. Младите са по-издържливи, а по-възрастните са по-опитни. и т.н. Всеки от нас може да попадне в някои от групите в определен етап от живота си. Според различните световни проучвания честотата на депресивните разтройстна не надхвърля 20 процента от хората, т.е. един на пет души. Има обаче категорична тенденция до 2020 г депресията да влезе в челната тройка на социално значимите заболявания. Депресиите със сезонност в изявата си са между 1/4 и 1/5 от всички. В състояние на социална несигурност, в каквото сме ние, всеки по-чувствителен човек може да достигне до влошено душевно състояние.

 Хасковлии прекараха последните дни в невероятен стрес заради слуховете за земетресение. Как ще избие трупаното с дни върхово напрежение?

- Така е. Последните събития се отразиха върху психиката на хората. Това е така, защото бяхме изправени пред екстремни ситуации. Всяка такава ситуация повишава тревожността у човека. А тревожността води до демобилизация. Оттам до тежката депресия, водеща към по-тежки случаи.. Българинът не е здрав, психически лабилен е, стресът е причината за широк кръг заболявания, които са му се натрупали. Според статистиката, сме 12-ти по ред в Европа по опити за самоубийство.

 Има ли начин да се преборим с пролетната умора?

-Когато пролетната умора е в лека форма, тя не представлява сериозна опасност и за справянето с нея не е необходима лекарска намеса.  Подходящият хранителен режим и засилената двигателна активност могат да помогнат за подобряване на тонуса.  Приятната музика, дрехите в свежи цветове, смехът... Всичко, което носи приятни усещания, може да помогне срещу пролетната умора.  Особено важно е да се мисли позитивно.  Правилното хранене безспорно играе голяма роля.  Шоколадът и сладоледът са другите изпитани антидепресанти. Отвреме навреме можем да се поглезим с тях.

Едно от най-силните оръжия срещу пролетното униние е хуморът.  Обградете се с приятели, общуването с тях е отлично средство срещу негативните мисли.  Понякога дори е достатъчно само да споделите с тях тревогите си, за да стане се почувствате по-добре.  Най-лошият вариант е да опитите да се справите с унилото настроение с помощта на алкохола.  Известно е, че след това ще се озовете в още по-черна дупка.  Направете си шопинг терапия.  Вкарайте оптимизъм в гардероба си.  Избягвайте дрехите в тъмни тонове.  Естествено, тези съвети помагат при лека форма на пролетна умора, но не и при сезонна депресия.  С нея може да се справи само професионален психотерапевт.

Статистиката е, че 30% от пациентите, които се обръщат към лекар с непотвърдени соматични заболявания, страдат от депресия.

 Как се лекува сезонната депресия?

- Индивидуално. Усещаме промяната в настроението си и/или работоспособността и/или възможността да се радваме на живота. Следва консултация със специалист, който преценява има или не депресия и ако има предлага за обсъждане вариантите за преодоляването й. Методите са много, но като цяло се свеждат до възможността човекът с депресивни симптоми да открие своя лечител и да му се довери. Другото е професионална проза за опитния специалист.

 При всички случаи ли е необходимо медикаментозно лечение?


- Не, разбира се. В много случаи  психиатрите препоръчват медикаментите като най-бързия, по-ефективния и категорично по-евтиния метод, но първо трябва да се проучи от какво естество е проблемът...

 Как трябва да подходим, ако наш близък има такъв проблем?

- Ако този човек чувства симптомите като проблем, (защото може да ги споделя, но да не ги определя като проблемни) не се бавете за консултацията със специалист. Ако обаче близкият ви не чувства промяната, поговорете спокойно с него. Споделете вашите тревоги относно състоянието му, дайте примери от живота му, които показват, че нещо не е както трябва. Това обикновено е достатъчно. Но, ако не го убедите, не се отказвайте!

Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение от екипа на Snews.bg.
Поставянето на връзки към материали в Snews.bg е свободно.

 Тази страница съдържа информация върху настоящи събития около "Пролетна умора или депресия - как да ги различаваме". Също така можете да намерете много други актуални новини.

Шаблон: Rockettheme |